Zalany las

Woda najważniejszy składnik niezbędny do życia

Człowiek w 3/5 składa się z wody.  Wystarczy, że utracimy jej 15% z naszego organizmu, a wtedy przeniesiemy się do Krainy Wiecznych Łowów. Jest to najważniejszy składnik niezbędny do życia. Bez niej będziemy w stanie przetrwać tylko kilka dni.

Woda

Zdrowy człowiek dziennie powinien dostarczać jej około 2,5l. W czasie wysiłku fizycznego, gorączki, infekcji i innych chorób, a w szczególności biegunki lub wymiotów, zapotrzebowanie na wodę rośnie. Dlatego pamiętajmy, aby przyjmować płyny adekwatnie do sytuacji. Niedobór wody prowadzi do odwodnienia organizmu. Ryzyko odwodnienia wzrasta nie tylko w upalne dni, ale także w niskich temperaturach. W zimnie zmniejsza się uczucie pragnienia, dlatego ważne jest, aby pić wodę pomimo, że nie odczuwamy takiej potrzeby.

 

Znaczenie wody w organizmie

Woda wymagana jest w trawieniu jak i w procesach przemiany materii. Bierze udział w regulacji temperatury ciała poprzez pocenie, co chroni przed przegrzaniem. Jest rozpuszczalnikiem związków chemicznych, które są transportowane po całym ciele. Należy pamiętać, że dzięki wodzie organizm ma możliwość oczyszczania się z toksyn wydalanych w moczu i kale. W taki sposób pozbywamy się dziennie około 1-1,5l  wody.

 

W jaki sposób uzupełniać wodę w organizmie?

Pośpiech jest złą metodą. Pij wodę mniejszymi porcjami, ale za to częściej. Średnie przyswajanie przez organizm  to 0,5l na godzinę. Człowiek to nie wielbłąd, nie potrafi magazynować wody. Dlatego nie ma sensu opijać się na „zapas”. Wypicie dużej ilości płynów na raz, powoduje obciążenie układu krążenia. Nadmiar wody musi zostać wydalony, a co za tym idzie, wzmaga pracę nerek.

Ten życiodajny płyn znajduje się także w produktach spożywczych. Najwięcej wody mamy w owocach i warzywach, bo przekracza aż 85%. Produkty mięsne i nabiał posiadają ją w granicach 50%. Najmniej ma pokarm suchy, w którym wody jest do 15%. Jak widać ilość dostarczanych płynów jest bezpośrednio uzależniona od diety jaką stosujemy.

 

Co pić?

Najlepsza jest zwykła czysta woda. Do wyboru mamy także wody gazowane, źródlane, mineralne, pospolitą kranówkę, soki, kompoty. Przy wysiłku możemy stosować izotoniki lub hipertoniki. Dostarczają one poza wodą wartości energetyczne.

Woda źródlana: Zawiera mało składników mineralnych. Nadaje się do codziennego spożycia. Swobodnie może zastępować wodę z kranu. Mogą pić ją wszyscy od niemowlaka po sędziwych wiekowo. Można na niej gotować jak i przyrządzać napoje, gdyż nie zmienia smaku.

Woda mineralna: Zawiera wysokie stężenie składników mineralnych. Najlepiej aby to były wapń i magnez. Mineralna podzielona jest na trzy stopnie mineralizacji. Nisko zmineralizowana zawiera do 500mg/l składników mineralnych. Można jej używać podobne jak wodę źródlaną. Średnio zmineralizowana 500-1000 mg/l,  oraz wysoko zmineralizowana zawiera powyżej 1500 mg/l składników mineralnych. Ta najbardziej się nadaje przy wysiłku fizycznym lub w upały. Osoby z nadciśnieniem lub z chorobami nerek oraz dzieci powinny jej unikać.

Woda lecznicza: Zawiera bardzo wysokie stężenie składników mineralnych przekraczające 4000mg/l. Może doprowadzić do przedawkowania minerałów w organizmie, dlatego najlepiej używać ją pod nadzorem lekarza.

Kranówka: Sposób jej uzdatniania w większości przypadków wyklucza ją z możliwości bezpośredniego spożycia. Powodem są chemiczne substancje, jakie wykorzystuje się w procesie uzdatniania takie jak np. chlor. Co prawda są miejscowości, w których woda w kranie jakością jest porównywalna z tą butelkowaną.

A może coś innego?

Soki: Ze względu na dużą zawartość cukru wolno się wchłaniają przez organizm, dlatego niezbyt nadają się do szybkiego ugaszenia pragnienia. Najlepiej taki sok rozcieńczyć wodą przez co stanie się bardziej przyswajalny.

Napoje gazowane: raczej unikajmy. CO2 zawarty w wodzie hamuje rozwój drobnoustrojów oraz taki napój wydaje się bardziej orzeźwiający, ale jednocześnie podrażnia błonę śluzową żołądka. Sprawia także pozorne zaspokojenia pragnienia. Może też powodować zwiększony apetyt.

Napoje izotoniczne: stosuj je wtedy, kiedy ważniejsze jest nawodnienie organizmu niż uzupełnianie strat węglowodanów. Izotoniki posiadają mniejsze stężenie (do 40g/litr) cukrów prostych.

Napoje hipertoniczne: najlepiej się sprawdzają przy większym zapotrzebowaniu na węglowodany niż przy uzupełnianiu poziomu płynów. W takich napojach stężenie cukrów prostych przekracza 50g/lit.

Napoje energetyczne: To istna tablica Mendelejewa. Trzeba mieć się na baczności. Prawidłowa nazwa tych specyfików to napój energetyzujący lub pobudzający. Zawarta w składzie spora dawka kofeiny powoduje odwadnianie organizmu, dlatego nie nadają się do stosowania w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego, przy którym także wytracamy spore ilości wody. Tych napojów powinny unikać diabetycy, ciśnieniowcy, jak i kobiety karmiące piersią. Winna za to jest kofeina powodująca przyspieszone bicie serca, problemy żołądkowe, nerwowość. Może także być przyczyną niepokoju i drżenia mięśni.

Ciepła czy zimna?

Jeżeli chcesz  uzupełnić poziom wody to pij ciepłą. Nawet w upał. Brzmi to idiotycznie ale to działa. Jest na to wyjaśnienie. Otóż pijąc zimną wodę w skwarze, powodujesz schłodzenie ciała co jest dobre przy przegraniu, ale jednocześnie powstaje większa różnica temperatury między otoczenie a tobą, przez co gwałtowniej zaczniesz się pocić i wydalisz z organizmu dużo więcej wody. Inaczej jest przy przyjmowaniu ciepłych płynów. Tutaj efekt ochłodzenia jest znacznie mniejszy, ale za to szybciej ugasimy pragnienie i jednocześnie organizm będzie lepiej dysponował zasobami wody. Wybór zależy od tego, co chcemy osiągnąć.

Wodę można przedawkować!

Tak! Jest możliwe przedawkowanie wody. Otóż dzieje się tak w przypadku kiedy płyny są dostarczane w większej ilości  niż nerki mogą ich wydalić. Dochodzi wtedy do przewodnienia fachowo nazywanego hiponatremią. U osób zdrowych taki stan jest trudny do uzyskania. Filtrowanie płynów przez nerki osiąga prędkość 1l na godzinę. Osoby cierpiące na choroby układu krążenia jak i przy problemach z nerkami mają ograniczoną możliwość wydalania płynów pod postacią moczu lub jest wręcz zatrzymana. Przez co woda odkłada się w organizmie i nie oczyszcza go.

—–
Tekst: Piechur, Korekta: Kasandra